16
Mrt
16

Björn en Benny op de swingtoer !

Juidth Nijland A Jazz Tribute to ABBAABBA muziek op weg naar een nieuwe muziekwereld.

Jazzmusici staan continu voor een lastige opgave om hun muziek aan de man / vrouw te brengen in een markt die niet bepaald overloopt van enthousiasme voor deze muziek. Het sluiten van Radio 6 en het bij voortduring afnemen van locaties waar jazz live wordt gespeeld zijn niet bepaald tekenen van een groeimarkt, economisch gezien.

Veel musici zien zich dan genoodzaakt om tegen heug en meug een handreiking naar de commercie te maken zonder dat ze hun muzikale identiteit verliezen.

De nieuwe productie van het Judith Nijland en Band laat zien dat het hand in hand laten gaan van jazz in een commerciëel jasje, mits inventief aangepakt, elkaar kunnen versterken en juist een verrijking en uitbreiding van het jazzidioom kan opleveren.

Om een jazzy aanpak toe te passen op de popmeesterwerkjes van Björn Ulvaeus en Benny Andersson is een prima zet. Maar om dat te vertalen naar een moderne jazzvorm die ook bij het publiek goed ligt is makkelijker gezegd dan gedaan.

Judith Nijland en haar band met muzikale gasten is daar uitstekend in geslaagd. Als luisteraar wordt je bij elk stuk verrast door de melodische en tekstuele aanpak. Vooral dat laatste is lastig omdat uiteindelijk de tekst in hoge mate bepaalt in welke ritmische vorm je een stuk moet gieten. Maar ook de arrangementen en orkestratie zijn buitengewoon origineel en vervelen geen moment.

Een hoogstandje is bijvoorbeeld de Songfestival kraker Waterloo die in een zodanig aparte harmonische – en ritmische aanpak is gegoten dat de facto een nieuwe compositie is ontstaan. Overigens mooi omlijst door saxofonist Yuri Honing.

Datzelfde geldt voor één van de grootste Abba hits: Dancing Queen. Met rythm changes op een samba groove en strak trompetwerk van Teus Nobel ontstaat een nieuwe melodie die toch herkenbaar blijft zonder enige concessie te doen.

Of Thank You For The Music waarbij een couplet van  het origineel wordt getransformeerd naar een rubato verse om vervolgens uit te monden in een lekker topswingend stuk.

Een originele orkestratie is ook toegepast bij Voulez-Vous, dat op een Pink Martini – achtige wijze wordt geopend met gestreken bas, bassdrum beat en een pedal steel guitar. Je moet er maar opkomen.

Kortom, geen muzikaal middel is onbeproefd gelaten om het werk van Björn en Benny op deze zeer muzikale wijze te vertolken.

Mocht er een vervolg komen, dan zou ik sterk pleiten voor de relatief onbekende compositie Elaine die ik persoonlijk als de beste compositie van het duo B&B beschouw.

Chapeau voor deze zeer muzikale en originele productie ! Zie ook http://jazztributetoabba.com/

 

 


0 Responses to “Björn en Benny op de swingtoer !”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Bob van Eekhout is drummer en leider van Jazz Trio JazzTraffic, jazz recensent van HVT Magazine en Blogger

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Jazz Trio JazzTraffic. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

De Millers Tribute Band

Muzikaal programma met muziek van The Millers Sextet

De Millers Tribute Band

OOSTERDOK Jazz Trio

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

JazzTraffic

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 314 andere volgers

Jazz Near You


%d bloggers liken dit: