Cover Reflections

Reflections, cover in braille

Vorig jaar was ik bij Rooie Kees (officieel Cafe Ruimzicht) in Burgerveen op een avond dat pianist Peter Beets er optrad. Dat doet hij daar geregeld op zijn vrije avond zal ik maar zeggen. Hij had o.a. Martijn van Iterson op gitaar bij zich. Mijn verbazing was groot toen Peter achter de drums ging zittten en daar de hele avond nauwelijks meer achter vandaan kwam. Tot zijn groot genoegen kan ik zeggen, breed lachend van oor tot oor. De man heeft een abominabele drumtechniek maar zijn swing, enthousiasme, muzikaliteit en drive maakten het zeer de moeite waard, want een rasmuzikant is het natuurlijk.

Tijdens de pauze raakte ik met Peter aan de bar in gesprek en dat ging natuurlijk over drummers. Hij zei, zo ongeveer letterlijk: ” In Nederland zijn niet zo heel veel goede drummers. Gijs Dijkhuizen, Martijn Vink, Joost Patocka, dat is het wel zo’n beetje. En oh ja….. Hans van Oosterhout maar die is erg duur “. Ik had Hans van Oosterhout een jaar daarvoor gezien tijdens een optreden in het Dorint Hotel op Schiphol – Oost. Hij speelde daar in een bezetting met o.a. Frits Landesbergen en Edwin Corzilius, ter begeleiding van Laura Fygi. Ik kende Hans niet en zijn spel viel me ook niet op, wat ook niet anders kan als Laura op het podium staat. Wat me wel opviel was zijn blonde haar in lange staart.

Om beter op de hoogte te raken van het werk van van Oosterhout kocht ik zijn CD met Lee Konitz genaamd “Dialogues”. Mooi drumwerk en vooral het “fijne” spel in de zin van subtiel vond ik erg mooi. Het veelvuldig gebruik van het “splashen” van de hi-hat viel me op, regelmatig aangewend als ondersteuning  van accenten of open spel. Ik gebruikte het zelf zeer met mate dus mochten jullie me nu uitbundig horen splashen dan weet je waar het vandaan komt. Overigens is van Oosterhout ooit met cum laude van het Conservatorium afgekomen en voordat hij examen had gedaan al aangenomen als docent slagwerk op datzelfde Conservatorium.

Dit ter inleiding. De nieuwe CD “Reflections” leek mij ook een prima gelegenheid om pianist Bert van den Brink en bassist Hein van de Geyn te horen. Ik vond het spel van  van den Brink op de “Dialogues” CD zeer aansprekend. Prachtige harmonieen en creatief, gedreven spel. Hij is niet het swingbeest met de virtuoze techniek zoals Peter Beets, maar zijn “touch” is prachtig. Hoe je bovendien als visueel gehandicapte zo briljant een pianoklavier kunt bespelen, petje af.

Naast de CD wordt er ook een DVD meegeleverd met verschillende opnames van Bert, een mooi document met als navrant gegeven dat hij dit zelf niet zal kunnen zien. De CD is vervat in een kartonnen hoes met braille opschrift. Dat is wat men een statement noemt. Ik vond het ontroerend.

De CD bestaat uit acht nummers waarvan er zeven composities van Bert zijn. De eerste track “For Horace”, dat hoeft geen uitleg, is een hommage aan Horace Silver. Als eerste nummer van de CD is dit ook de meest “catchy” compositie. Een dynamische opbouw, toegroeiend naar een climax en soepel teruggewerkt naar een 32 maten bassolo van grandmaitre Hein Van de Geyn. Dit is een van de weinige tracks waar van Oosterhout zich bezighoudt met time keeping. Hij produceert mooie ingevlochten 4 om 4 drumsolo’s, fijnbesnaard en veel op dubbeltempo gespeeld, mannelijk brusheswerk. En dan die base drum,  wat een sound !

Tijdens het beluisteren van het tweede nummer “Bagatelle” Hoorde ik het opeens. Chopin ! Onmiskenbaar. Prachtig en geemotioneerd gespeeld.Bert moet een bewonderaar van hem zijn. Ook hier nauwelijks time keeping van Hans maar sprekende illustraties op, onder en boven de harmonieen van Bert. En alles met brushes. Ook hier haalt van de Geyn alles uit de kast met een niets en niemand ontziende solo. Glaszuivere noten in de hoge octaven, snelle zestienden en syncopen. Superieur baswerk.

Bij het horen van het  derde nummer “En Vacance” wist ik meteen waar de vakantie geweest was. Moet in Afrika geweest zijn of anders, ergens waar Afrikaanse muziek zijn sporen heeft nagelaten. Dit soort 6/8 composities maak je niet in Bakkum lijkt me. In ieder geval een jungle intro met solowerk van Hans, alles over de toms, geen snaredrum te horen. Mij viel op hoe perfect die trommels gestemd en opgenomen zijn. En weer die prachtige basedrum, diep en zoemend zoals het hoort. Wat ik alleen niet snap is die echo op de piano, leek me geen pedaal maar studio-echo.

En dan het mooiste stuk naar mijn smaak. Track nummer 7 “Leaving”. Had Chopin nog geleefd dan had deze dit kunnen schrijven. Prachtige compositie van Bert. Het thema is bijzonder mooi, zou zo in een klassiek pianoconcert kunnen. En als je met deze insteek naar de track luistert, dan hoor je ook een pianoconcert. Snel na het thema speelt Hein een solo die je zo kunt omzetten naar violen, waarna de piano het weer overneemt en naar een climax werkt. En Hans doet hier helemaal niet aan time keeping, maar accentueert en illustreert en neemt als het ware daarbij de rol van snaredrum, bekkens, grote trom en pauken voor zijn rekening. Samenspel van piano, contrabas en drums alsof het een symfonieorkest betreft. Prachtig, prachtig.

Het enige minpunt van de  CD is naar mijn oordeel track 6, de klassieker “Cheeck to Cheek” van Irving Berlin. Het ontgaat mij wat dit nummer tussen de eigen composities doet. Ook de uitvoering met excentrieke maatverdelingen en tempowisselingen doet gekunsteld aan. Jammer.

Een compliment nog naar de technicus, voortreffelijk gemixed met een warme piano, zoemende contrabas en dan die basedrum…….

Jazzvrienden, hier laat ik het bij. Samenvattend een prachtig muziekwerk, heerlijk  voor laat op de avond met headset en een glas erbij.

Reflections, uitgebracht op Challenge Jazz, CHR70153.

www.bertvandenbrink.com


1 Response to “Drummer’s Hoek: Hans van Oosterhout op Reflections.”


  1. november 8, 2009 om 2:03 pm

    Jazzvrienden, ik (BvE) kreeg het volgende commentaar van Bert via de mail en geef zijn commentaar hier integraal weer:

    “Dank je wel Bob
    Mooi artikel en leuk dat je de moeite neemt zo gedetailleerd op de zaken in
    te gaan.
    Track 6…. is eigenlijk een grap van Hans…
    Ik wilde nl. wel een standard spelen maar…. daar hm hm iets hips van
    maken.
    De tekst: Heaven I’m in heaven… werd door humoristische Hans onmiddellijk
    vermaakt tot … seven i’m in seven… en daarom zou het stuk ook in
    zevenkwartsmaat gespeeld worden.
    Tel maar mee… het klopt allemaal….
    De door jou bedachte studio echo is toch iets anders…
    Ik leg mijn linkerhand op een heel aantal toetsen en druk ze zachtjes in
    zodat de dempers naar boven gaan maar de hamers de snaren niet raken….
    Dan krijg je een soort reverb uit de piano zelf. Mooi he!
    Ik vind het wel jammer dat je mij met een andere Nederlandse pianist
    vergelijkt.
    Vergelijkingen met anderen zijn alleen dan relevant wanneer die ander echt
    op zeer grote hoogte en afstand staat van diegene waarmee het dan zo nodig
    vergeleken moet worden.
    Je kan het beter achterwege laten vind ik.
    Vriendelijke groeten
    Bert van den Brink”

    Tot zover het commentaar van Bert.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Bob van Eekhout is drummer en leider van Jazz Trio JazzTraffic, jazz recensent van HVT Magazine en Blogger

Bob van Eekhout drummer Jazz Trio JazzTraffic

Jazz Trio JazzTraffic. Uw Jazzband voor een gezellige sfeer en goede achtergrondmuziek

Jazz Trio JazzTraffic

De Millers Tribute Band

Muzikaal programma met muziek van The Millers Sextet

De Millers Tribute Band

OOSTERDOK Jazz Trio

Nederlands Jazz Archief

Logo Nederlands Jazz Archief

Van-Ons.nl WordPress Development

Van-Ons.nl WordPress Development & Training

Populaire berichten

JazzTraffic

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 314 andere volgers

Jazz Near You


%d bloggers liken dit: